czwartek, 7 listopada 2013

Alla Helgons Dag - 2 listopada

Dzień Wszystkich Świętych (Alla Helgons Dag) w Szwecji obchodzony jest w pierwszą sobotę pomiędzy 31 października, a 6 listopada. W tym roku przypadł więc 2.11. Ja ze względu na wyjazd do Kopenhagi nie miałam czasu odwiedzić cmentarza w tym czasie. Wybrałam się więc dzisiaj, na cmentarz Östra Kyrkogården. 

Cmentarz jest duży, zadbany, nie widziałam zapuszczonych grobów, może służby się nimi zajmują? Widziałam kilka osób, może z pięć :) i pracowników zajmujących się zielenią.

Szukałam różnic między polskimi cmentarzami, a tym tutaj w Goteborgu. I kilka znalazłam:

- nagrobki: sa różne, ale przeważają takie z tablica wbitą w ziemię, ogrodzone miejsce pochówku i bez płyty "wierzchniej", bywają same małe tablice, a nawet kamienie z wyrytymi nazwiskami,
- brak zdjęć na nagrobkach,
- podczas mojego spaceru znalazłam kilka grobów zrobionych z marmuru? wyszlifowanego na połysk, trzy z nich były polskie :), typowe szwedzkie groby są z surowego kamienia, matowego, nierównego, takiego jakby bliższego naturze,
- ozdoby/kwiaty/znicze: zrobione z gałązek świerkowych, szyszek, tylko żywe kwiaty, w doniczkach, stroiki z mchu, drobiazgi typu kamienne serca z wyrytymi słowami "kocham Cię", "tęsknię", bardzo mało zniczy, zero sztucznych kwiatów.

Więcej powiedzą zdjęcia:








grób jakiejś ważnej osobistości...






polskie groby, wyróżniają się na tle innych, nie da się ukryć :)



bywają też i takie... ogromne i np. strzeżone przez kobiety-sfinksy? :O
czyli nie zawsze jest skromnie, po skandynawsku :)


Podobało mi sie bardzo kolumbarium. Tabliczki z nazwiskami na drewnianych słupach, w okręgu otoczonym wodą, do której bliscy wstawiają swiaty.






można zapalić świeczkę dla bliskiej osoby, zostawić kwiaty, serduszo, czy inny drobiazg


nie tylko ja spacerowałam dziś po cmentarzu :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz